Mercedes Ősi varázslat - TAROT jóslás

 

 

 

Az oldal zavartalanabb működése érdekében,

 

minden kedves Látogatót arra kérek,

 hogy kérdéseit ezentúl

ide,ebben a

fÓRUMBA

írja meg nekem!

 

Mindenkinek van egy (élet)története

Reménytelenül szeretem őt!

Új Chat

Drága Hajnikám!

Emléked örökké szívünkben él!

 

 

 

Drága Tündérke!

Köszönő soraim várnak rád a vendégkönyvben! :)

Drága Manócska!

Szívem minden melegével ölellek!

Pussz M.

Drága Valikám, Fanta, HoneyJen

Nagyon köszönöm, hogy nem felejettetek el!Szeretettel ölellek benneteket!

Puszi M.

 

virágdísz

virágdísz

 Bejelentkezés

virágdísz

 

Menü

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Főoldal

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív 

Barátaim

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív 

 

 vendégkönyv

 

Vendégkönyv

 

Új vedégkönyv

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

 

Felhívás

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 virágdísz 

Minden felmerült gondolat

 és kérdés 

Naplóm

 

 

virágdísz

 

 email

mate.mercedes@gmail.com

 

 

  

Mi előtt jóslatot kérnél

Kérlek olvasd el az itt leírtakat!

 

Hogyan készülök fel 

a jóslásra?

 

 

virágdísz

 Számmisztika

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Nevünkben a sorsunk!

 

 Milyen napon születtél?

A Gyűrűk ura hősei a Számmisztika tükrében

 

 virágdísz

Érdekességek

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Kislányt vagy kisfiút?

A 6. érzék, az intuíció

A virágok - illatok

A színek

 

 virágdísz

 

Jós eszközök

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Az inga

 

virágdísz

A Szentek élete

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

Legenda és valóság

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

virágdísz

 csillag tarot kártya

virágdísz

Találj nyugalmat!

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Meditáció I.

 

Auravédő meditáció

Szeretetgömb

 

Bocsáss meg:

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

a szüleidnek!

 

virágdísz

Gondolatok-gondolkodók

eszmék

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

A megvilágosodás

 

virágdísz

 

A világvallások

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

A hinduizmus

A budhizmus

A judaizmus

A kereszténység

Az iszlám

A taoizmus

  

futó virág 

A fekete mágia

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

Rontás és Átok

Gonosz akarat elleni

védelem

 

 

futó virág 

A fekete mágia

istenei

 aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

  

Lilith

 virágdísz

 

   rózsa

 

virágdísz

Éva

A Magyar Biblia 

aranyszívaranyszívaranyszívaranyszív

 

olvasásához katt a képre!

 

tündérkert

 

Verses oldalam

 

 

 

 

 

Bejelentkezés

Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Elfelejtettem a jelszót
 

SUSOGÓ

 

Látogatók száma:

Indulás: 2007-04-06
 

Szentek élete/Hirek

Szentek élete/Hirek : Mária Magdaléna

Mária Magdaléna

Kuliffay Hanna  2007.12.31. 03:54

A FÉNY ÖRÖKÖSE VAGY KÖZÖNSÉGES CÉDA?

 

Empiria Magazin - Kuliffay  Hanna írása

 

 

 

A FÉNY ÖRÖKÖSE VAGY KÖZÖNSÉGES CÉDA?

 

A Mária Magdolna rejtély

 

I. rész

 

 

 

Az egymásnak egyébként gyakran ellentmondó evangéliumi írások abban  mind egyetértenek, Jézus élete utolsó hetét Betániában töltötte, valószínűleg a testvérek, Mária Magdolna és Márta otthonában.  Az írások szerint önállóan, férfi családfő nélkül élő nővérek korabeli zsidó erkölcsi törvények szerint még  látogatóként se fogadhattak volna férfiembert, nem hogy szállóvendégként: a törvényerejű szokásjog elleni vétek életveszélyes botrányt robbantott volna ki. Bár nem csak ennek kapcsán, de felvetődnek a kérdések, milyen kapcsolatban volt Jézus  Mária Magdolnával? Ideiglenes szállóvendég vagy hazatérő családfő volt-e a házában?

 

Az Evangéliumok abban is mind egyetértenek, Jézus tanításai és karizmatikus személyisége mágnesként vonzotta a női híveket. „Tanítása mindenkit ámulatba ejtett, mert szavának hatalma volt”, de a nőkre különösen nagy befolyást gyakorolt. Mind galileai, mind pedig júdeai térítő körútjai során hűséges asszony tábor  követte. Ezek közül egyesek a tanítványok és Jézus testvéreinek házastársai voltak, mások ministránsként önként szolgáltak, betegek gyógyulást reméltek, de mindenféle kiközösítettek és vezeklő bűnösök, még prostituáltak is akadtak köztük.

 

(Elisabetta Sirani  Mária Magdolna festménye. 1663)

 

Az állandó kísérők táborából, mintegy rangsorolva, az evangélisták mindig elsőként említik Mária Magdolnát:

 

"Ezután (Jézus) bejárta a városokat s a falvakat, tanított és hirdette az Isten országát.  Vele volt a tizenkettő és néhány asszony, akiket a gonosz lelkektől és a különféle betegségektől megszabadított: Mária, melléknevén magdalai, akiből hét ördög ment ki, Johanna, Heródes intézőjének, Kuzának a felsége, Zsuzsanna és még sokan mások, akik vagyonukkal is gondoskodtak róla.” (Lukács, 8:1-3)

 

Bár Mária Magdolna 12-szer említett az Evangéliumokban, ennek ellenére nem derül ki konkrétan belőlük, de még szélesebb körű utánanézés után is inkább  csak következtetésekre és hipotézisekre szorítkozhatunk, milyen szerepet is töltött be a filozofikus alkatú, nyíltan és érzékien odaadó, a tragikus végzet idején rendületlenül kitartó rejtélyes nőalak Jézus életében.

 

Mária Magdolna személyisége és Jézushoz fűződő kapcsolata, akárcsak maguk az Evangéliumok, vagy vallási megközelítésből vizsgálhatók vagy társadalomtudományi szempontból. Természetesen csak az utóbbi elemezheti elfogulatlanul önmagáért, a realitás kritikus szemszögéből nézve – érzelmi kötöttségektől, kötelességtudattól, vagy a várható negatív reakcióktól függetlenítve. Nemcsak az ember, de bizonyos mértékben minden párkapcsolat is része és egyben terméke a korabeli társadalomnak. Éppen ezért a társadalmi és kulturális háttér vizsgálata és befolyásoló tényezőként való figyelembevétele hozzásegíthet a kapcsolat egyéni jellegének és mélységének  kifürkészéséhez.  Akár évezredek távlatából is.

 

Mária Magdolna idejében a zsidó társadalom élesen kettéoszlott nőkre és férfiakra. A nők másodrendű polgároknak számítottak, minimális jogokkal és megfellebbezhetetlen kötelességekkel. A nemük, illetve „tisztátlanságuk” miatt ki voltak rekesztve a fő templom belső udvarából. Szavuk nem volt hitelt érdemlő a törvény előtt, tehát nem emelhettek vádat és nem tehettek tanúvallomást. Nem tanulmányozhatták a szent iratokat, kénytelenek voltak a papok értelmezését elfogadni. Az életük bizonytalan és kiszolgáltatott volt: a férjük egy írott cetli benyújtásával bármikor elválhatott tőlük és kidobhatta őket a házból magánál tartva a gyerekeiket, akiknek nevelésében és jövőjének eldöntésében amúgy se volt beleszólásuk. 

 

A Leviták a héber próféták és papok határozatára két csoportra osztották a nőket: házasokra és egyedülállókra.  Az utóbbiba tartoztak az özvegyek, elváltak és a hajadonok. Minden nőnek egy férfi alá kellett tartozni, aki jogi képviselője és sorsának meghatározója volt és akinek ellentmondás nélkül engedelmeskedni kellett, akár férj, sógor, apa vagy ezek híján nagyapa, nagybácsi volt az illető. Asszonyi részről a házasságtörés a legfőbb bűnök egyike volt, amiért nyilvános kövezés általi halálbüntetés járt.  A megerőszakolt nők sorsa ugyanez volt.

 

Az isteni indíttatású, szélsőségesen elfogult erkölcsi törvények bevezetése a patriarkális rend végleges megszilárdítását szolgálta. A patriarchátus és a monoteizmus erőszakos térhódítása párhuzamosan zajlott, mintegy egymást támogatva és erősítve. A végső cél volt: egy isten, egy családfő - egységesen férfi uralmú társadalom. Camille Paglia szerint „A Genezis a férfiak függetlenségi nyilatkozata az ősi anya-kultusztól.”

 

Korábbi nézetekkel ellentétben nem teológiai megfontolás, nem is egy fajta evolúciós folyamat (mi szerint az egyistenhit fejlettebb a politeizmusnál) indította a törvényhozókat a monoteizmus kötelező bevezetésére, illetve a „bálványimádás”, elsősorban az Istennő tiszteletének szigorú betiltására.  A végső döntést az a felismerés váltotta ki, „az olyan vallások mellett, ahol a nők saját  tulajdonjoggal bírtak, ahol jogi identitással rendelkeztek és ahol joguk volt független szexuális kapcsolatteremtésre (az Ég Királynője vallásának jellemzői, K. H.) ott sokkal nehezebb volt  a héber férfiaknak rábírni asszonyaikat, fogadják el azt a státuszt, ahol (alárendeltként) a férjük tulajdonai.” írja Merlin Stone Mikor az Isten Asszony volt című tanulmány kötetében. 

 

„A héber nőket rá kellett bírni, fogadják el,  hogy bűn egy férfinél többel hálni. Meg kellett nekik tanítani, hogy ez katasztrofális, isten előtt való szégyen, és az ég haragját vonja maga után -  míg párhuzamosan továbbra is elfogadható maradt a férjeik szexuális viszonya két, három vagy akár ötven nővel is.” Az átállás, amelyre Stone utal, több évszázados viaskodást jelentett a nemek között, de az istenek között is és sokkal inkább volt társadalmi és politikai jellegű, mint teológiai. Bár akik teológiainak ítélték se jártak messze az igazságtól, ha  elfogadjuk Sheila Collinst megállapítását, miszerint a teológia végső soron politika.

 

A különböző neveken ismert Ég Királynője – Ízisz, Innin, Istár, Astarte, Anahita, Asera -  felszentelt térítői és papnői minden áron próbálták megőrizni jogi-, szexuális- és gazdasági függetlenségüket (mint az anyai réven öröklődő tulajdonjogukat), de mint tudjuk, az első évezred első harmadára mindent elveszítettek.

 

 

MESTER ÉS TANÍTVÁNY

 

 Az Evangéliumokból úgy tűnik, Mária Magdolna nem vonatkoztatta magára  a Leviták törvényeit. Az írások szerint öntudatos és független nőként a nővérével, Mártával lakott együtt. A kezdeti fenntartásokon és kételyeken túljutva a saját sorsukról önállóan döntő testvérek az igazság forrását, a beavatottak számára ígért örök életet remélve váltak Jézus állandó követőivé, támogatóivá és valószínűleg ennél is többé.

 

A legtöbb keresztény vallástörténeti könyv igyekszik a lehető legkisebb jelentőséget tulajdonítani és a legkevesebb szót áldozni Mária Magdolnára. Roland H. Bainton Kereszténység című egyébként átfogó és kiválóan szerkesztett-megírt,  416 oldalas könyve például 6 sort szentelt neki. „(Jézusnak) számos női követője is volt. Egyikük az utca lánya volt, aki könnyeivel áztatta a Mester lábát és a hajával törölte (szárazra). Általában egy galileai asszonyként azonosították, aki jelen volt a keresztre feszítésnél is és akinek a feltámadt Jézus megjelent. A neve Mária Magdaléna volt.”

 

Lehetetlen nem észrevenni  Bainton kínos feszengését, míg ezeket a sorokat papírra vetette. Amerikai kifejezéssel „golyót izzadt”, míg kinyögte a lukácsi evangélium célozgatása szerinti prostituált, „a város bűnös lánya” nevét. A múlt század utolsó évtizedeit leszámítva a bibliamagyarázat kizárólag a férfiak előjoga volt, és ezek a tudós férfiak soha nem tudtak mit kezdeni Mária Magdolnával. Ki és mi volt valójában? Ájtatos leányzó vagy kísértő hetéra? Flúgos rajongó vagy nagy tudású apostol? Jézus  beteljesületlen vágyainak tárgya vagy ágyát vető, lepedőjét mosó törvényes  asszonya?

 

Az evangéliumi írásokból nyilvánvaló, az említett nővérek közül Máriának volt jelentősebb szerepe, de ami ennél fontosabb, az összes többi nőt megelőzve, beleértve Jézus anyját is, mindig első helyen volt említve. Ez aligha tulajdonítható másnak, mint Jézushoz való rendkívüli viszonyának. A korabeli zsidó társadalomban a nők értékelését az életükben szereplő férfi, az apa vagy a férj társadalmi pozíciója határozta meg.  Az egyedül boldogulni próbáló nők teljesen jogfosztottan szinte társadalmon kívülinek számítottak. 

 

Mind Máté, mind Márk beszámol arról a betániai vacsoráról, ahol egyszer csak megjelent egy asszony, és nagy stílűen pazarló módon alabástrom tégelyből méregdrága nárdus olajt öntött Jézus fejére. Ismeretlen idegen lett volna a zártkörű összejövetelen megjelenő asszony? Vagy csak utólag törölték az epizódból a nevét?

 

Amennyiben csupán betoppanó idegen lett volna, a tanítványok semmiképpen se morogtak volna rá, semmiképpen se kritizálták volna, miért pazarol, miért nagyvonaluskodik, miért nem inkább a szegényekre költi a felesleges 300 dénárját. Hogy is lett volna joguk hozzá? Nyilvánvalóan azért illették szemrehányással, mert a közvetlen körükből való volt, és zokon vették, hogy a közösségi érdekeket és Jézus tanításának sarkkövét, a szegények támogatását érzéki impulzusának engedve sutba vágta.

 

A sorokból úgy érződik, Jézus is ismerte szertelen kényeztetőjét és mindjárt le is intette a szemrehányókat: „Hagyjátok, mit akadékoskodtok, hiszen csak jót tett velem”. Úgy érezte, és meg is mondta, csak szebbé és kellemesebbé tette az estéjét, amelyhez hasonló nem sok maradt számára hátra. „Előre megkente testemet a temetés(em)re.”(*1) tette hozzá. Tudhatott volna egy odatolakodó idegen nőszemély Jézus közelgő áldozatvállalásáról? Elég furcsa feltételezés. 

 

Ki lehetett ugyanakkor, aki megérezte, talán tudta is a Jézusra váró tragédiát, aki megengedhette és jogot is formált az „intim szeretet gesztusára” a tanítványok előtt? Ki volt az, aki egy korábbi epizódban „Könnyeit  Jézus lábára hullatta, majd hajával megtörölve elárasztotta csókjaival és illatos olajokkal kenegette”? Nem lehetett más, mint a Jézushoz legközelebb álló, érzelmeit és érzéki asszonyi énjét minden szégyenkezés nélkül vállaló Mária Magdolna.

 

Kérdés azonban, elképzelhető-e ilyen fokú intim szeretet megnyilvánulás a korabeli merev és tiltó társadalmi szabályok ellenére mester és tanítvány között?  Könnyek és csókok? Vagy asszonyi jogok vagy egy kurtizán tolakodása. Mint tudjuk, az evangélisták közül volt aki az utóbbit propagálta. De miért egyezett volna Jézus bele nyilvános, rossz izlésű feltűnés keltésbe? Miért sodródott volna megbotránkoztatásba, mikor kifejezetten nem szívlelte? „Jaj annak, aki botrányt okoz. Ha a kezed vagy a lábad botrányt okoz, vágd le és dobd el.” mondatják vele az írások.

 

A kevéssé ismert Fülöp gospel, amely a Jézus halála utáni időkben íródott, de az egyházi elöljárók eretneknek nyilvánítva kirekesztették az Újszövetségből és szinte minden példányát megsemmisítették, azt állította: „Hárman voltak, akik mindig az Úrral jártak: Mária, az anyja és a nővére és Magdolna (így írva), akit a társának mondanak.” Majd azt írja, „A nővére, az anyja és a társa mind egy Mária voltak.” – mintha a Mária szó itt az esszéneknél alkalmazott női rendfokozat lenne. Végül mintegy újabb bizonyosságként hozzáteszi: „És a Megváltó társa Mária Magdolna.” Susan Haskins(*2) azt írja, az eredeti görög szó, koinonos, amelyet a gospel szerző Mária Magdolnát illetően használ és többnyire társnak fordítanak, mindennapi értelmezésében félreérthetetlenül szexuális kapcsolatra utal - ma valószínűleg élettársnak fordítanák.

 

Máshol azt írja a Fülöp gospel,  „(Jézus) jobban szerette őt (Mária Magdolnát), mint az összes többi apostolát és gyakran csókolgatta a száján. A többi apostolok kérdezgették is: ’Miért szereted jobban őt, mint minket?’ A Megváltó azt válaszolta, ’Hogy miért nem szeretlek titeket úgy, mint Őt? Mikor egy vak ember és egy látó együtt vannak a sötétben, semmiben se különböznek egymástól. Mikor megjelenik a fény, a látó látni fogja a fényt, de az, aki vak továbbra is sötétben marad.’

 

Ez a példa aligha utalhat másra, mint a kettőjük, Mester és Tanítvány szárnyaló intellektusának találkozására. Nem utalhat másra, mint a transzcendens revelációk, a misztikus fény közvetítéséről egy olyan személynek, aki igényli és aki pszichikai és neurofiziológiai alkata révén képes is befogadni, sőt továbbadni. Aki képes tökéletesen azonosulni a felé áradó ezoterikus szellemi forrással, amelyet viszonzásképpen felfokozottan inspirál.  

 

A tanítványokban féltékenységet kiváltó nyílt erotikum ebből a  kölcsönös spirituális és intellektuális feltöltődésből adódó felfokozott, túlcsorduló, szikrázó élmény-energia megnyilvánulása. „Az erotikus szeretet gyakran volt közvetítője a misztikus élmény kifejezésre juttatásának.” írja Haskins. De mivel ennek pillanatai a Fülöp gospelben a maguk természetes, spontán voltában a tanítványokkal, Jézus  választott családjával is  megosztottak, jelen sorok írójának egy fajta  törvényesítettséget sugallnak.  Nem kötelezően a tradicionális, hanem esetleg egyfajta ezoterikus törvényesítettséget.

 

 

AZ EGYHÁZTÖRTÉNELEM  MEGHAMISÍTÁSA

 

A Mária gospel  a Jézus halála utáni kétségbeesett időkről írva úgy ábrázolja, Mária Magdolna összetartó erő és vigasztalás volt a tanítványoknak, mintegy útmutató a lelki káoszban. Később úgy tűnik, mintha Jézus utódjává avanzsált volna, amit rendkívüli egyéniségén és rátermettségén túlmenően nyilván Jézussal való rendkívüli kapcsolata tett lehetővé.  Ezt a rendkívüli kapcsolatot mi se bizonyítja jobban, mint Péter egyik megjegyzése, „Nővérem, tudjuk, hogy Jézus jobban szeretett téged, mint a nők bármelyikét.”

 

Barbara Thiering, a neves biblia tudós, teológus és a Holt-tengeri tekercsek szakértője szerint nem kérdéses, hogy ők ketten, Mester és Tanítvány házasok voltak. A kapcsolat törvényesítése nem csak érzelmi igény és erkölcsi döntés lehetett a részükről. Thiering véleménye szerint Jézusnak meg kellett nősülni, hogy folytassa a családi vonalat és az ő esetében különösen szükség volt rá, hogy megerősítse a saját legitimitását. „Jézus házassága abból a célból köttetett, hogy teljesítse a dinasztikus rend előírt szabályzatát.”

 

Jézus házasságán leginkább azok botránkoznak meg, akik szexuális vonatkozása miatt még mindig bűnös állapotnak tartják a házasságot, akik továbbra is az alacsonyrendű állati ösztönök kiélésének vélik férfi és nő érzelmi-fizikai-szellemi egyesülését.  Bár senki semmi erre utalót nem találhatott Jézus tanításában, mint ahogy a mindenhova fényt sugárzó hellén kultúrában sem,  a korai keresztények mégis fanatikus megrögzöttséggel analógiát  láttak a szexuális kapcsolat és a bűn között. 

 

John Shelby Spong, episzkopális püspök véleménye szerint sokan azzal indokolják a házasság iránti ellenérzésüket, „Valahogy úgy érződik, (Jézus) tökéletes humanitása, ugyanakkor teljes isteni volta is kompromittálva lesz ezáltal a javaslat által.” Erre cáfolatként szolgáljon, hogy a keresztény egyház szentségnek tartja a pap által megáldott házasságot, (évszázadokon keresztül Jézus  földi helytartói, a pápák is házasodtak) ugyanakkor az is megfontolandó, hogy a világ minden mitológiájában és vallásában párban voltak és közösültek az istenek, hol egymás közt, hol földi asszonyokkal.(*3)  Igen, mindegyikben - valamikor még a törzsi isten, Jahve is házas volt „az ő Aserájával”.

 

Mindenesetre figyelmet érdemlő, hogy Lukács, aki éppen el akart evickélni ettől az örvénytől, és ennek érdekében egyszerűen kurtizánnak nyilvánította Mária Magdolnát, közölte azt az epizódot, amely szerint a kettőjükhöz legközelebb álló személy, Márta szerint Jézusnak rendelkezési joga, vagyis házastársi joga volt Mária felett.  Mikor egy hármas együttlét alkalmával Márta sürgött-forgott, végezte a háziasszonyi teendőket, „Mária az Úr lábához ült és hallgatta a szavait.” A kép idilli, bizalmas meghittséget sugall. Márta azonban nincs meghatva tőle. „Uram – méltatlankodott – nem törődsz vele, hogy a húgom elnézi, egyedül szolgáljalak ki? Szólj neki, hogy segítsen.” 

 

Jézus azonban Márta „mindennapisága”, aggodalmaskodó kicsinyessége fölé emeli Mária Magdolna emelkedett tudásvágyát. „Márta, Márta, sok mindenre gondod van és sok minden nyugtalanít, pedig csak egy dologra van szükség.  Mária a jobbik részt választotta, nem is veszti el soha.” (Ezek után persze nem illett volna nekiülni a Márta által főzött levesnek, de nyilván pontosan ez történt.)

 

A történet szerint Mária elvárta, hogy (kiemelkedő pozíciója révén?) Márta őt is  kiszolgálja, ugyanakkor Jézus úgy érezte, Mária védelmében kioktathatja Mártát, aki mintha nem csak vendéglátó lett volna a szemében, hanem családtagként (?) annál több, illetve éppen kevesebb. (Egy családtag, akinek ráadásául ismerjük minden csip-csup gondját,  inkább leinthető, amellett, hogy feltétlen több várható el tőle, mint egy  vendéglátótól.)

 

Ben Witherington hívja fel a figyelmet rá, a zsidó nők nem lehettek tanítványok, csak abban a kivételes esetben, mikor a férjük vagy eltartójuk rabbi volt és hajlandó volt személyesen  tanítani őket. Mivel sehol nincs utalás Mária Magdolna rabbinikus származására (valójában zsidó származására vagy vallására sem), kiemelkedő tudását, képzettségét más forrásokból kellett gyűjtenie.  Abban a korban egyedül a pogány istennő-vallások nyújtottak keretet, mintegy intézményesített lehetőséget a nőknek tanulásra, kultúrálódásra, anyagi önállósodásra, esetleg társadalmi felemelkedésre. 

 

Spong Asszonytól született című, 1992-ben nagy figyelmet keltett valláselemző könyvében azt írja, „Számos jel található az evangéliumi írásokban, ami arra utal, hogy Jézus valószínűleg házas volt, hogy Mária Magdolna, mint a gospel történetek legjelentősebb női személyisége volt Jézus felesége, és hogy ennek megörökítése a gospel írásának idején a keresztény egyház által el lett fojtva, bár  teljesen nem tudták megsemmisíteni.”

 

Több bibliakutató is feltételezi, hogy a János evangélista által említett kánai menyegző Jézus és Mária Magdolna egybekelését örökítette meg. Jézus anyja Mária mindenesetre felelősnek érezte magát a násznép ellátásáért, és a ház úrnőjeként rendelkezett a szolgákkal, mikor elfogyott a bor. „Csináljátok amit (Jézus) mond nektek.” utasította őket.

 

Amennyiben családi eseményről lett volna volt szó, egyesek szerint János evangélista esküvőjéről, akkor vajon mi ok lehetett az ifjú pár neve vagy a rokonsági fok teljes elhallgatására? Ha viszont a harmincas éveiben járó, tehát nagyon is házasulandó korba jutott Jézus esküvője lett letagadva, és későbbi szerkesztők által az egész történet meg lett csonkítva, annak a menyasszony személye lehetett az egyetlen oka. Annak a menyasszonynak a személye, aki a kiközösített gnosztikus írások szerint ugyan „a fény örököse” volt, de ebben a kiváltságos pozíciójában persona non grata lett az egyháztörténelem lapjain. A kezdeti egyház formáló évszázadok során a női alárendeltség bevezetésének/megvalósításának céljával, mintegy a jogfosztás igazolására Mária Magdolnát megvetendő kurtizánként a bűnös szexualitás és női szégyenérzet térden csúszó, porig alázkodó megtestesítőjévé degradálták.

 

A fenti feltevésnek az egyházi cenzorok igyekezete ellenére is maradt nyoma. Jelképes üzenetek, rejtett kapcsolatok és események lapulnak az evangéliumok közvetlen felszíne alatt - a látók számára. János evangélista sorain keresztül például egy bensőséges és egyedülálló kapcsolat sejthető, mikor a temetés utáni harmadik napon Jézust megjeleníti Máriának. A rövid, drámai találkozás során a sírt zokogva felkereső Mária sűrű könnyeitől csak akkor ismeri fel a hajnali sötétségben közelében álló Jézust, mikor az a nevén szólítja, „Mária!” Mire odafordulva felkiált, ösztönösen becézőleg szólítva - ami talán csak az ő kiváltsága volt - és hozzáfutva ölelni akarja. Jézus azonban "tisztátalansága" miatt - tehát iránta való aggodalmában - elhárítja, de rögtön fontos bizalmi feladatot ad neki: az apostolokhoz küldi hírvivőnek. Akik jelképesen értelmezik a jelenetet, ezen a feladaton keresztül tartják Mária Magdolnát az apostolok apostolának.

 

Az apokrif Mária gospel még érzelmesebb közlése szerint a rituális megtisztulás folyamata miatt Jézus még nem volt kész a családjával és híveivel való találkozásra, de képtelen volt kivárni a megszabott időt Mária Magdolna mély gyászát látva: „Nem jelentem meg neked, amíg a könnyeidet és az értem érzett fájdalmadat meg nem láttam.”

 

Későbbi korok egyházi vezetői kétségbe vonták ezeket a személyes momentumokat, mint ahogy  Mária szerepét és jelentőségét is Jézus életében. Az első évszázad végétől szisztematikus hadjárat indult a jézusi hagyatékot eredeti tisztaságában híven őrző és közvetítő asszonyi  tanítvány emléke ellen. A betegesen nőgyűlölő prozelita, a tarzuszi Saul-Pál mesterkedését érezni a 180 fokos fordulatban - de ez már egy másik cikk témája lehetne.

 

Mindenesetre érdemes ennek kapcsán idézni Andrew Harvey Az ember fiaMisztikus ösvény Krisztushoz című könyvéből:

 

“Jézus forradalmi jellegűnek ítélhető tisztelete a nők iránt hagyománnyá vált a korai egyházi gyülekezetekben. A kezdeti gnosztikus egyházakban a nők taníthattak, gyógyíthattak, proféciálhattak, keresztelhettek és fontos pozíciókat tölthettek be. A jelenlegi keresztény egyház politikának, amely kitiltja a nőket az eklézsiából, és amely általánosságban degradálja a nők státuszát és lehetőségeit, semmi köze magához Jézushoz és eredeti üzenetének a legkárosabb és legszomorúbb megcsúfolása. . . . Tragikus módon ebben is, mint számos más kérdésben Pál elképzelése és nem Krisztus példaadása irányította az egyházi élet két milleniumát.”

 

Spong Lukácsnak (7:36-40) évtizedekkel az események után írt evangéliumi epizódjára hivatkozva vetette fel, mintha ez lett volna az első halvány  jelzés, a kezdeti lépés, amely Mária hírnevének bemocskolásával elindította a tendenciát, ami végül kitaszította Jézus életéből, mialatt megfontolt lassúsággal a szűz anyát próbálta  a keresztény történelem fő helyére emelni. Semmi kétség, Lukács Mária Magdolna degradálásával közrejátszott a Jézus által eredetileg kijelölt szerepek felcserélésében - valójában az egyház eredeti szellemének meghamisításában.

 

Míg Jézus nem sok elismeréssel adózott az anyjának - sőt Márk (3:31-35), de enyhébb formában Lukács (8:19-21) egyik beszámolója szerint is többször megtagadta - Lukács később (11:27-28) a „Jézus anyjának dicsérete” című rövid fejezetben próbálkozik a fiúi kötelezettségre apellálni: „Boldog a méh, amely kihordott és az emlő, amely szoptatott!”. A dicsőítéssel felérő elismerés az új irányzat, a Mária-kultusz kialakulásának első tetten érhető megnyilvánulása.

 

Mária felértékelése során az engedelmesség, szerény háttérbe olvadás és szűzi tisztaság magasztos jelképévé válik, míg Mária Magdolna lejáratva a bűnös bujaságé. A kontraszt kiélezésére Lukács az (7:36-40), aki a farizeus házában lejátszódó esemény során „rosszhírű nőnek” mondja Mária Magdolnát, visszaélve a  félreérthetőség lehetőségével és aláadva a korabeli férfi sovinizmus féltékeny gyűlölködésének: rosszhírű és bűnbánó városi nőnek mondja, ahol a vád (zseniális trükkel) mintegy magába foglalja a  vétkesség beismerését. Ennek ellenére ott motoz az örök kétely,  vajon az fakasztotta könnyekre Mária Magdolnát, amivel az Evangéliumok írói és a korai egyház atyák vádolták? És az volt-e, akinek évszázadokon keresztül hitték és mondták?

 

 

Empiria Magazin: Kuliffay Hanna írása

 

 

 

Találj nyugalmat! II.

 

Érdemes rá odafigyelni!

 

 

 

vörös rózsa

 2008. április 15. kedd, Ma Anasztázia, Tas, holnap Csongor ünnepli a névnapját.

Legyek a kezdőlapod! Katt ide!

 

 
virágdísz
 
 
 

 

  

 Képeslapküldő

 

Adok - veszek

 

Szép mesék

 

 

 galamb

 Minden, amit cselekszünk, sőt amit gondolunk,

Akár jót, akár rosszat, visszakapjuk!

Ez a karma törvénye

 

 galamb

napsi képecskéje

 Novellám

  

Álmodj boldogot, álmodj szépet

Álmodj igazra váló meséket
Álmodj barátot, melletted állót
Álmodj hű társat, el sose válót
Álmodj magadnak igazi otthont
Álmodj bele, kivel megosztod
Álmodj táncot, mi magasba emel
Álmodj táncost, ki szívednek felel
Álmodj tüzet, lánggal égetőt
Álmodj csókkal perzselő szeretőt
Álmodj utakat, messzi világot
Álmodj szívedben nyíló virágot
Álmodj szerelmet, tiszta vágyat
Álmodj, lesz kivel megosszad ágyad
Álmodj szabadot, láncot megtörve
Álmodj szárnyalást, földhöz nem kötve
Álmodj hát jövőt, álmodj szépet
Álmodj igazzá váló meséket....

 

(Bogdán András)

  

Amikor lehunyod két csillag-szemed
Amikor párnádra hajtod a fejed
Amikor gondod a holnapra hagyod
Amikor álmodsz - én Veled vagyok.
Amikor lépted rossz útra téved
Amikor sorsod nehéznek érzed
Amikor egyedül maradtál végleg
Amikor nincs más - vezetlek Téged.

Amikor sírnál - de elfogyott könnyed
Amikor érzed - a szavak is ölnek
Amikor a sötét elnyelne Téged
Amikor fény kell - én gyújtok Néked.

Amikor könnyed patakként árad
Amikor örök vendég a bánat
Amikor felhők ültek a szemedre
Amikor sírsz - mosolyogj szemembe...

Amikor fáj - ne hagyd, hogy fájjon
Amikor bánt - ne hagyd, hogy bántson
Amikor eljön a halál érted
Akkor élni én hívlak Téged...

Álmodj patakot, virágzó rétet
Őzet, pacsirtát, fürge menyétet
Álmodj napot, szellőt - fényeket
Csillagok vándora - élj életet...

(Bogdán András: Álmodó)

 

  cigánylány 

  Virtuális JÓSDA 

Számomra igen meglepő, én a személyes találkozásokban hiszek, a kisugárzásban, negatív és pozitív energiákban, de változtatnom kell az álláspontomon, több esetben, valós és igen hatékony segítséget kaptam!

Mercedes

 

remete

 

 

Kedves Látogatók!

Az oldal nem zár be, de teljesen átalakul.

  Ha verseket szeretnél olvasni, itt megteheted, sőt saját verseket is sok szeretettel várok

tündérkert

Még izgalmasabb legyen nyílt egy TAROT - kártyavetéssel foglalkozó oldal: itt

b

Saját képeslapküldővel is gazdagodtunk:

képeslapküldő

Lett adok-veszek sarkunk is az ezoteria iránt érdeklődőknek érdemes bekukkantani.

Adok-veszek

Bacskó Levente

  Tűzbonsai oldalatűzbonsai kép

BUKSI ugyan   megmenekült, de azóta több sorstársa kegyetlen halállal halt meg. Az emberi gonszságnak nincs határa!

Kérlek segíts, ha tudsz!

Köszönöm, hogy itt jártál és gyere vissza máskor is!

Üdv. Mercedes

RomyWebdesign

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CHAT

rózsa

Leszel a GAZDIM, a MINDENEM? 

4 db 5 hónapos törzskönyvezett többszörösen világgyőztes apától, kitűnő anyától, chip beültetett, 4x féregtelenített, 4 oltással, -  kombinált oltással - rendelkező törpe schnauzer kiskutyák várnak szerető gazdikra!

 Tel.: (06-1)  707-20-73

10 órától - 20 óráig.

Nem csak egy kutya - egy életen át megvesztegethetetlen, hűséges társat  találsz bennük! 

 Tündéri képek a Kutyusok menü - A kölykök hétköznapjai képekben - topicban!

Fodrásznál jártunk!

 


 

Asztrológia

 

KÁRTYAJÁTÉKOK

 

Bölcsességek

 

CLICK HERE FOR PROFILEFUNK.COM GRAPHICS

 

Álomszép dallamok

 

Rómeó és Júlia

 

MUSICAL

 

MOZART

 

Ezt ne hagyd ki! :)))

 

Florence Pugh magyar rajongói oldal. Ismerd meg és kövesd az angol színésznõ karrierjèt!    *****    Fele királyságomat nektek adom, hisz csak rátok vár ez a mesebirodalom! - Új menüpont a Mesetárban! Nézz be te is!    *****    DMT Trip napló, versek, történetek, absztrakt agymenés:)    *****    Elindult a Játék határok nélkül blog! Részletes információ az összes adásról, melyben a magyarok játszottak + egyéb infó    *****    Florence Pugh Hungary - Ismerd meg az Oppenheimer és a Dûne 2. sztárját.    *****    Megnyílt az F-Zero Hungary! Ismerd meg a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-sorozatát! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    A Cheer Danshi!! nem futott nagyot, mégis érdemes egy esélyt adni neki. Olvass róla az Anime Odyssey blogban!    *****    A 1080° Avalanche egy méltatlanul figyelmen kívül hagyott játék, pedig a Nintendo egyik remekmûve. Olvass róla!    *****    Gundel Takács Gábor egy különleges könyvet adott ki, ahol kiváló sportolókkal a sport mélységébe nyerhetünk betekintést.    *****    21 napos életmódváltás program csatlakozz hozzánk még!Január 28-ig 10% kedvezménnyel plusz ajándékkal tudod megvásárolni    *****    Szeretne egy olyan általános tisztítószert ami 333 felmosásra is elegendõ? Szeretne ha csíkmentes lenne? Részletek itt!!    *****    Új játék érkezett a Mesetárba! Elõ a papírral, ollóval, és gyertek barkácsolni!    *****    Tisztítószerek a legjobb áron! Hatékonyság felsõfoka! 333 felmosásra elengedõ általános tisztítószer! Vásároljon még ma!    *****    Hayashibara Megumi és Okui Masami rajongói oldal! Albumok, dalszövegek, és sok más. Folyamatosan frissülõ tartalom.    *****    A legfrissebb hírek a Super Mario világából és a legteljesebb adatbázis a Mario játékokról.Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    333 Felmosásra elegendõ! Szeretne gazdaságosan felmosni? Szeretne kiváló általános tisztítószert? Kiváló tisztítószerek!    *****    Ha tél, akkor téli sportok! De akár videojáték formájában is játszhatjuk õket. A 1080°Snowboarding egy kiváló példa erre    *****    Egy asztrológiai elemzés,sok segítséget ad,életünk megtervezéséhez,rendeld meg és küldök egy 3 éves éves elõrejelzést is    *****    Szeretne leadni felesleges kilókat? Szeretné méregteleníteni és tisztítani szervezetét?Csatlakozzon a programhoz még ma!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, kezd az évet azzal, hogy belenézel, én segítek értelmezni amit látsz. A saját akaratod dönt!